Era hybrydy

Pierwsza myśl, gdy usłyszymy słowo hybryda? Pewnie większość odpowie, że jest to nowoczesny samochód. Sama nazwa odnosi się jednak do szerszej sfery naszego życia, niż tylko motoryzacyjnej. Również w poligrafii możemy spotkać takie nazewnictwo.

Lakier hybrydowy, bo właśnie o nim tu mowa został już przez nas przedstawiony w jednym z wpisów, jako rodzaj uszlachetnienia druku. Jest to stosunkowo nowa technologia, która jednak na dobre zagościła w pracach naszych Klientów.

Biorąc do ręki druk, w którym został wykorzystany lakier hybrydowy, na pierwszy plan wysuwa się struktura papieru. Przypomina on bardziej tworzywo sztuczne niż „zwykłą” kartkę papieru. Przesuwając palcami po powierzchni poczujemy chropowatość, która przez wielu kojarzona jest z efektem skórki pomarańczy. Dodatkowo po użyciu lakieru papier, w odbiorze staje się bardziej wiotki, niż wynikałoby z jego gramatury. I tym sposobem zaskakujący efekt pierwszego wrażenia mamy za sobą.

Do czego więc można wykorzystać tego typu lakier?

Z naszego doświadczenia wynika, że lakier może być zastosowany wszędzie tam gdzie sięga wyobraźnia naszych Klientów. Najczęściej jednak stosowany jest przy produkcji pudełek, ulotek, czy folderów. Można nim pokryć całe powierzchnie lub połączyć z innymi uszlachetnieniami.

Doszliśmy do punktu, w którym należałoby wyjaśnić w jaki sposób powstaje wyżej opisana technologia. Podręcznikowo można stwierdzić, iż jest to połączenie, na jednej powierzchni, dwóch różnych rodzajów lakieru, mianowicie błyszczącego oraz matowego. Najczęściej służą do tego celu lakiery UV błyszczący oraz offsetowy. Ten ostatni musi posiadać specjalne właściwości, aby po zetknięciu się z lakierem UV zważył się i utworzył, wspominany już efekt chropowatości.

Pamiętajmy jednak, że jak z każdym lakierem, tak też z hybrydowym należy uważać przy produkcji niektórych prac. Warto zwrócić szczególną uwagę przy pracach składanych, gdyż w miejscach łamania papieru lakier może pękać (podobnie jak sam lakier UV). Stopień nasilenia tego zjawiska zależy oczywiście od rodzaju powierzchni, gramatury oraz kierunku układania się włókien w arkuszu. Pęknięcia będą szczególnie widoczne przy pracach zadrukowanych w ciemnej kolorystyce o jednolitej powierzchni.

Na koniec chcemy podkreślić kilka plusów lakieru hybrydowego:

Stosowanie tego uszlachetnienia nie zabiera dodatkowego czasu (lakier hybrydowy kładziemy w trakcie druku).

Uwzględniając w produkcji lakier hybrydowy możemy jednocześnie zaplanować miejsca z wybiórczym UV (z definicji mamy to „w cenie”). Kontrast między powierzchnią błyszczącą a hybrydową jest nawet większy niż między błyszczącą a matową.

W porównaniu z innymi uszlachetnieniami, przy większych nakładach lakiery hybrydowe plasują się w czołówce tańszych uszlachetnień. Mimo to otrzymany produkt, spokojnie może zostać oznaczony etykietką „premium”.

Pytajcie, próbujcie, testujcie.

hybryda

Reklamy